Rockstar-fenomenet är inte på något sätt begränsat till enskilda personers kreativitet och värde för ett företag utan finns överallt i samhället. Kunderna dras till vissa personer och företeelser och det ger gigantiska skillnader i intäkter. Det mest uppenbara fallet är såklart hur vissa musiker, enskilda eller band, tjänar så oerhört mycket mer än andra artister. Hela 90 % av strömningen av musik på Spotify går till den mest populära procenten av artisterna. Inom denna procent finns det förstås också en stor skillnad mellan de mest och minst populära. Samma sak är det som bekant inom sporten och filmen. Vissa personer är oerhört mycket mer populära och därför extremt mycket mer värdefulla att ha med i en film eller ett fotbollslag. Därav deras respektive löner och de bisarra skillnaderna mot B-laget.
Bland företag är det samma sak. Vissa varumärken är extremt mycket mer värdefulla än andra. Louis Vuitton (äger) och Hermês kan ta hundratals gånger mer för sina väskor än lågpristillverkare, även de som säljer kvalitetsprodukter men saknar ett eftertraktat märke. Den som inte förstår varför det är på detta sätt har inga möjligheter att tjäna några pengar som investerare i lyxsektorn. Customer is king…
Många har försökt kopiera Disney (ägde) men resultatet har i de flesta fall inte övertygat. Kunderna, dvs barnen, vill ha Disney och därför tjänar de mycket mer pengar än de andra. ”Elsa” är oerhört mycket mer värdefull som tillgång än konkurrenternas hjältar och hjältinnor. På samma sätt är Netflix (äger) genom att vara först och bäst i kundernas ögon förstahandsvalet över hela världen och Disney är den enda som har någon chans att konkurrera, de många andra ”alternativen” är hopplöst efter och Disney konkurrerar och prissätter sig som någonting som man kan ha vid sidan av Netflix. Förstår man inte detta ska man nog låta bli att investera i underhållning.
Slutligen är orsaken till Evolution Gamings, som jag äger, osannolika framgångar att deras spel är mycket mer populära än konkurrenternas. Trots att de allra flesta speloperatörer har avtal med fler liveleverantörer än bara Evolution så är det hos EVO som kunderna spelar. Det är en faktor om tio eller mer i popularitet i de flesta fall. I en sammanställning (se ovan) över det högsta antal spelare som olika leverantörers livespel har haft hade EVO 44 av de 50 mest spelade spelen. Detta är mer ett monopol än en ordinär dominans av en sektor.