LVMH-aktien fick till skillnad från mina andra favoriter Netflix och Evolution rejält med pisk under epidemin och sjönk en bit under 300 när allt såg som mörkast ut i mars. Den har dock som allt annat repat mod och är nu efter försäljningsrapporten upp över 50 % från botten och åter på plus detta år.
Netflix har gått desto bättre men senaste veckan, när LVMH släppte sin försäljning i Q3 och Netflix rapporterade alla sina siffror i kvartalet så blev resultatet det omvända. Sammanfattat kan man säga att LVMH med stormsteg är på väg tillbaka från pandemin medan Netflix växte långsammare än väntat.
LVMH överträffade med andra ord alla förväntningar med sin rapport. Omsättningen sjönk med sju procent (estimat -12 %) mot samma kvartal i fjol. Viktigare var dock att första halvåret var nedgången -27 % så man återgår snabbt till gamla takter. Mest intressant att se var att ”Fashion & Leather goods”, vilket är nästan halva bolaget, ökade sin försäljning med 12 % (estimat -0,9 %) mot i fjol. Första halvåret var nedgången 27 %.
Netflix kylde inte bara ner sin egen aktie utan verkar ha startat en allmän nedgång med sin rätt svaga rapport i veckan. Omsättningen var strax över konsensus på 6,44 miljarder, men nya abonnenter netto blev bara 2,2 miljoner globalt, men än en miljon färre än vad analytikerna trodde.
Ingenting i detta är väl särskilt dramatiskt dock. Som synes ovan varierar kundintaget rejält kvartal för kvartal och en nedgång efter de två senaste kvartalens jättelika ökningar är logiskt och var redan guidat (+2,5 milj.) av bolaget inför detta kvartal.
Jag är fortsatt optimistisk till båda aktierna och kommer att sitta still i båten. Inte minst LVMH ser väldigt attraktiv ut om utvecklingen fortsätter och förhoppningsvis har man fått fler kunder att handla online från bolagets många dotterbolag vilket på sikt kommer att driva marginalen.