Investerare kan delas in lite grovt i dem som tror att i grund och botten förändras inte förutsättningarna för företag och investerande och dem som tror att de ibland verkligen gör det. Själv är jag helt klart i gruppen som tror på förändringar. En sådan förändring är digitaliseringen av världen.
Digitaliseringen är ingenting nytt men idag har den kommit väldigt långt. En av de första saker som digitaliserades var sällskapsspel. TV-spel, dataspel, konsoler m.m. har på 40 år förändrat spelindustrin i grunden. Även om brädspel fortfarande finns kvar förstås så sker det allra mesta spelandet idag i digital form och man spelar oerhört mycket mer än förr. Detta har skapat en helt ny bransch och företag, inte minst svenska, som har kunnat tjäna pengar på ett helt annat sätt än innan ”digitaliseringen”. Med tiden digitaliserades bilder och den analoga kameran byttes ut mot den digitala som sedan i stort sett har bytts ut mot smartphones. Samma sak med filmkameror och film i alla former, vilket möjliggjort Netflix av idag. Brev. Musik. Nästan allting som går att digitalisera har digitaliserats.
Denna process har dock inte bara skapat nya företag som de ovan som har ”disruptat” sina respektive branscher utan den har helt dragit om spelplanen. Många investerare har dock inte upplevt världen innan internet men förbluffande många verkar inte inse hur detta förändrat de mest digitaliserade branschernas framgångsrika företags möjligheter att växa och tjäna pengar. Hela tiden hör man ironiska kommentarer, inte bara från nybörjare vilket är förståeligt, utan även från många erfarna investerare om FAANG-bolagens (m.fl.) värderingar och Evolutions möjlighet att behålla sina växande marginaler. ”This time it’s different, va, haha!” Man tänker analogt i en digitaliserad värld.
Grejen är att det är annorlunda nu. Väldigt annorlunda. Inte så att företag inte (med tiden) måste tjäna pengar eller att de inte måste sälja varor och tjänster som kunderna efterfrågar. Detta kommer förstås alltid att krävas. Utan att den fysiska världen inte är samma begränsning som den en gång var och på alla sätt fortfarande är för många företag. Digitaliseringen har inte betytt särskilt mycket om man är Coca-Cola men den har betytt allt för Spotify.
När jag har intervjuats i poddar brukar jag nämna att vi lever i en helt annan värld när en begåvad kille i ett studentrum i Uppsala kan skapa en app, publicera den och får miljoner kunder och bli löjligt rik på kort tid. Detta är inte en gradskillnad mot tidigare utan en magnitudskillnad. Även om man bara går tillbaka till de fåtal apputvecklare som började poppa upp när jag studerade på 90-talet. Dessa var tvungna att hitta utgivare, sälja via diskett/CD-ROM i fysiska butiker på en mycket begränsad marknad och tjänade därefter, även om deras produkt var bra.
Ett företag som verkade förr måste utveckla en produkt, producera denna i det antal och de utföranden som kunderna efterfrågar, hitta distributörer som sälja genom dessas butiker är de väldigt begränsade vilket förstås påverkar tillväxtutsikter och marginaler i motsvarande mån. Denna verklighet har förstås många företag fortfarande, t.ex. livsmedelsindustrin, även om onlinehandeln förstås har förbättrat för även företag med ”analog” produkt.
Idag kan många företag utveckla sin digitala produkt, lägga upp den för distribution online och sälja till i princip vem som helst i världen. Dessutom kan de uppgradera den närsomhelst så att kunderna får en ännu bättre upplevelse och stannar. Det finns inget lager, ingen inkurans och inga fraktkostnader. Naturligtvis kan ett framgångsrikt sådant företag växa snabbare och längre än tidigare, naturligtvis kan de hålla marginaler som vi inte har sett tidigare och naturligtvis kan de tjäna pengar som ingen sett tidigare. Detta får dessutom extra skjuts av att de stora antalet sålda enheter eller prenumeranter gör att utvecklingskostnaderna och investeringar slås kostnadsmässigt ut på alltfler enheter eller kunder.
Man kan förstås invända att konkurrenterna också kan dra fördel av detta och göra livet surt. Denna aspekt har förstås inte förändrats, men precis som det alltid har varit så domineras de flesta branscher med tiden av ett fåtal mycket framgångsrika företag som bygger sina vallgravar. Det nya är att de företag som skapar dominans i en sektor som är (mer eller mindre) digital kan tjäna avsevärt mycket mer pengar på denna dominans.
Se bara hur Microsoft har ridit på denna våg så länge den har funnits. Google är ett barn av digitaliseringen och har enorm ohotad dominans och de groteska vinster som kommer av det. Facebook på samma sätt. Svenska bolag som Storytel, Fortnox och Evolution Gaming likaså. För att inte tala om alla ”dataspelsbolag” som går från klarhet till klarhet.
De som väljer att se på världen statiskt har hittills missat de chanser som denna utveckling har fört med sig men det är inte på något sätt försent idag.