Tisdag och onsdag denna vecka var jag på världens största mässa för casino- och sportspel- ICE London för andra gången. Förra gången var precis innan covid i början av februari 2020. Tre år senare var det dags igen.
Årets ICE var det största någonsin. Att närma sig den påminner lite om scenen i Gladiator när Maximus och gänget anländer till Rom och står utanför Colosseum. Tusentals människor strömmar hela tiden in och ut ur de enorma mässhallarna där ofattbart många utställare slåss om uppmärksamheten, inte minst genom att bjuda på öl, vin och sprit. Det är svårt att beskriva hur stor den är men det går knappast att se hela under ett tvådagarsbesök om man skulle ha orken att försöka. För mig och andra svenskar jag känner som var på mässan handlar det snarare om att ta tempen på onlinecasionodelen (fysiskt casino och sportspel är nog inte längre så intressant).
Eftersom alla som är något finns här och har trevliga representanter som gärna berättar allt om sitt företag och säkert ibland mer än deras chefer skulle önska sig så blir ett besök lite som en karta över hur denna stora sektor ser ut idag. Än mer intressant blev det för mig denna gång eftersom det var möjligt att se skillnaderna mot förra gången. Mycket var sig likt men inte allt. Vissa hade tillkommit och andra hade försvunnit. Vissa hade blivit bättre och större medan andra uppenbarligen var på väg åt andra hållet.
För tre år sedan trodde fortfarande ett antal svenska analytiker och ekonomijournalister att NetEnt var en verklig konkurrent till Evolution. Ett besök i deras ”monter” hade sannolikt öppnat ögonen för dem och utvecklingen sedan dess talar sitt eget språk- Evolutions omsättning är idag fyra gånger högre än den var 2020, varav en del kommer just från NetEnt, men inte den bättre delen.
Playtech sågs då av många som den stora och farliga konkurrenten till Evolution, men vi som träffade dem där den gången var inte imponerade och de har ju inte haft en alltför lyckad utveckling sedan dess. De är fortfarande ett stort bolag med många verksamheter men om man håller sig till live-delen så ligger de längre ifrån EVO än de gjorde då.
Det spelar ingen roll vilka fantasier om kommande ”förstaplats” på USA:s livemarknad som den live-ansvarige försökte slå i oss, de kommer inte att komma i närheten av Evolution på denna enormt viktiga marknad som EVO från start har dominerat fullständigt. En liten fotnot är att vid tidpunkten för ICE 2020 så var Evolutions omsättning i Nordamerika 6,6 miljoner euro i senaste rapporterade kvartalet medan den var 56,2 miljoner i rapporten som släpptes i förra veckan…
Pragmatic Play var en liten spelare för tre år sedan med en mindre utställning som visade deras få spel. Man hade då några dussin bord och är idag mycket större. Tydligen har man satsat och lyckats stort i Asien och har förstås lättare än sina konkurrenter som privat (onoterat) bolag med att göra tveksamma affärer men detta gör såklart det svårare på reglerade marknader. De har lyckats väl med slots men Pragmatic har också blivit klart bättre på att skapa livespel och levererar nu en långt bättre användarupplevelse än vad som var fallet 2020.
Man måste dock vara försiktig när man jämför aktörerna på livemarknaden. Att säga att Evolution är störst och därefter kommer Pragmatic och Playtech får storleksförhållandena att framstå som resultatet i en löptävling där de tre i toppen är nästan jämbördiga. Så är inte alls fallet här. Evolution är många gånger större än sina konkurrenter om man räknar marknaden utanför Asien, vilken vi bara kan göra gissningar om. Att de båda nu gör bättre spel betyder egentligen bara att de har blivit bättre på att kopiera de spel som EVO kom ut med för ett par år sedan. Eller snarare de enklare. Ingen är i närheten av att leverera i linje med Crazy Time som EVO lanserade just på ICE 2020.
Evolutions utställning var föga förvånande större än 2020 inte minst beroende på att man nu har flera nya dotterbolag och det märks att man numera är en koncern med ett bredare utbud. Slots tog upp en del utrymme även om Live såklart är och förblir det centrala för Evolution. Funky Times lanserades som en värdig uppföljare till Crazy Time och det är svårt att inte hålla med. Även om spelet inte är riktigt klart än (lansering i början av maj) så var det imponerande och underhållande. Givetvis har det kostat multum att ta fram men riktigt hur mycket berättar inte Evolution.
Evolutions stora överraskning var DigiWheels utställning vid sidan om ingången till Evolution. Detta lilla bolag köpte man 2021 och det har sedan ett decennium utvecklat en stor rund och roterande skärm för fysiska casinon. När förvärvet presenterades fanns ingenting som liknande en färdig produkt men det hade man nu. Tre olika EVO-spel visades upp, varav två utnyttjade hjulet, som för övrigt också står för det stora hjulet i Funky Times.
Spelen är nu klara för att lanseras på Hippodrome i London i vår och dotterbolags-VD:n var väldigt optimistisk om intresset i branschen. Även om detta steg in i den fysiska delen av branschen förstås inte kan påverka EVO:s intäkter på kort sikt så är spelen väldigt imponerande och iögonfallande på ett sätt som inte kommer fram i bild. Det är uppenbart att den stora roterande skärmen skulle dra till sig mycket uppmärksamhet på ett casino samt, kanske mest viktigt, göra reklam för EVO och deras onlinespel. Att Lightning Roulette som är det i särklass största onlinespelet någonsin finns med i DigiWheels repertoar bådar gott.
Slutligen finns det nu dussintals liveleverantörer i världen, vilket visar hur stor denna del av onlinecasino är idag. Jag och övriga som jag umgicks med samt de jag talade med under de två dagarna, både svenskar och utlänningar, var dock helt överens om att Evolutions dominans inte är i fara idag. Saker kan såklart förändras med tiden men det fanns ingen som visade upp någonting där man ligger före EVO på någon parameter. Snarare undrar man i dagens ränteklimat hur de mindre konkurrenterna som helt uppenbart inte tjänar några pengar ska klara att få finansiering.
Jag blir inte förvånad om många av dem är borta nästa år. Den enorma tillväxten har dragit till sig en massa kapital men dess ägare kommer att vilja se resultat och det är väldigt svårt att konkurrera med dem som har mångdubbelt så stor omsättning och kunskapen och möjligheten att plöja ned stora belopp i nya spel. Man ska alltid leta efter hot men jag blev inte precis oroad av vad jag såg som EVO-ägare denna vecka. Känslan är precis som den var för tre år sedan. Evolution är på god väg att bli det globala casinot.