Netflix rapport nyligen var lite svagare än jag hade hoppats på. Tåget tuffar vidare men man känner fortfarande av den puckel av nya abonnenter som nedstängningen förra våren gav och även om tillströmningen på 1,5 miljoner netto mot 1,1 var något starkare än analytikerna trott så var helhetsintrycket av rapporten lite svagt.
Tråkigt var att man för första gången tappade 430 000 abonnenter i Nordamerika under kvartalet och att man guidade relativt svaga 3,5 miljoner nya globala kunder i tredje kvartalet. Netflix tillbakavisade att man skulle känna av mer konkurrens på hemmamarknaden men det är omöjligt att bortse från att kunderna idag har väldigt många streamingtjänster att välja bland och är man överlägset störst så får man helt naturligt känna av när marknaden förändras.
Samtidigt har Netflix nästan alla kunder man kan ha när mer än hälften av hushållen köper ens tjänst och det finns väldigt stora marknader globalt att växa vidare i. En ny vertikal presenterades också- tv-spel. Denna ska komplettera utbudet och ingå utan extra kostnad i abonnemanget, eller i alla fall de dyrare varianterna.
Man ska inte var alltför pessimistisk dock när intäkterna ökade med fina 19 % mot fjolåret och vinsten dubblades. Jag tror fortsatt starkt på Netflix och fortsätter äga.