LVMH rapporterade sitt första halvår i måndags och det var nog inte många som blev besvikna. Aktien är upp runt 30 % i år men bolaget hade inga problem att tillfredsställa marknadens förväntningar. Av allt att döma kommer man att rejält överträffa försäljning och vinsten 2019, alltså det år som man idag jämför sig med efter pandemiåret 2020.
Försäljningen var 14,7 miljarder euro i det andra kvartalet, mot analytikerförväntningarna på 14,2 och 14 % högre än samma kvartal 2019. Vinsten slog förväntningarna med hela 30 % och rörelsemarginalen steg till 26,6 % för H1 från 21,1 % samma period 2019.
Som vanligt var det ”Fashion and Leather goods” med Louis Vuitton och andra tunga märken som drev det mesta av tillväxten och kunde kompensera för affärssegmentet ”Selective Retailing” som fortfarande tyngs av pandemieffekter. Champagne och andra drycker lämnade också ett stort bidrag till resultatet.
LVMH rusar verkligen ur pandemin och är nu starkare än någonsin. Det är omöjligt att inte vara optimistisk och jag kommer sannolikt att öka mitt innehav detta år. Nästa fredag kommer jag att skriva om Netflix första halvår.