Juryn har varit ute vad gäller hur väl de många nya streamingkonkurrenterna till Netflix skulle lyckas och även om omdömet är lite blandat så känns det som Netflix har behållit sin plats som ”streamingens Apple” medan kopiorna har förblivit just kopior. En del av detta kan synas i hur lite kopiorna, med undantag för HBO, kan ta för sin tjänst jämfört med Netflix. En annan ledtråd är hur brutalt Disney sparkade sin VD nyligen och återinsatte den förre, Bob Iger, med tydligt mandat att få Disney+ på banan igen. En annan ledtråd är spektakulära felsatsningar som Amazon Primes svalt mottagna The Rings of Power som trots miljardbudget (dollar!) mest lyckades ta PK-poäng.
Disney+ har tveklöst lyckats ta fler prenumeranter än vad marknaden och Disney trodde vid lanseringen. Detta bidrog till Netflix-aktiens brutala ras när bolaget rapporterade oväntat svaga abonnentsiffror under vintern och första halvåret. Vad marknaden nog inte lade tillräcklig vikt vid var hur Disney fått så många abonnenter, nämligen genom låga priser som blev ännu lägre när man gav stora rabatter för att teckna för ett helt år (jag själv betalade bara 500 kr/år innan höjningen nyligen) och samarbeten med andra företag där Dinsney+ följde med som ”bundle”. Det låga priset i kombination med höga kostnader för att bygga upp tjänsten resulterade i en förlust på inte mindre än en och en halv miljard dollar i bolagets senaste kvartal. Detta dessutom trots att Disney har en stor del av sitt innehåll ”gratis” från alla sina äldre produktioner.
Jag är prenumerant på de flesta av tjänsterna och även om man ska vara försiktig med att dra för stora växlar på sina privata observationer så är det för mig och säkert också för de allra flesta helt uppenbart hur långt efter Disney, Amazon, HBO och de andra är Netflix vad gäller användarupplevelse. Det är nästan plågsamt att navigera kopiornas appar (på Apple TV). Detta känns väldigt likt Samsungs och de övrigas försök att bli så lika iPhone och iPad- grejerna fungerar på alla sätt men det är långt ifrån känslan hos originalet.
Det verkar som om marknaden håller med mig om Netflix utsikter att komma tillbaka. Även om aktien är ner brutala men inte ovanliga 50 % i år så är den upp med 75 % sedan botten i maj. Bolagets senaste rapport ger ytterligare stöd för en sådan tro med sin stora ”beat” på vinsten (50 % högre än väntat) och abonnenttillväxt klart över vad analytikerna trodde. Jag äger bara en pytteliten post idag och avvaktar mest eftersom både EVO och LVMH går som tåget. Detta är fjärde gången i Netflix historia som aktien misshandlats av marknaden och jag tror att det är helt fel att räkna ut bolaget och aktien. Streaming är framtiden och även om Netflix inte är riktigt lika dominanta där som EVO är inom livecasino så är de solen som konkurrenterna snurrar runt.