De flesta av oss som beställt en ny bil det senaste året har fått stå ut med långa leveranstider och vissa begränsningar i vilka tillval som finns tillgängliga för tillfället. Detta är förstås ett utstuderat i-landsproblem men inte desto mindre väldigt onormalt för vår del av världen. Situationen hos oss är att är du villig att betala så får du precis det du vill ha.
Covid är förstås anledningen till problemen, eller snarare de störningar i många av leden från råvara till slutkund. När dessa rubbas, även om det bara är tillfälligt, så blir det ringar på vattnet i alla riktningar. Som jag skrivit om tidigare, bl.a. i min bok, så är denna typ av störningar i logistikkedjan en anledning till att jag tycker så mycket om digitala verksamheter. Dessa har fållbänkar på sin kedja, ibland endast en programmerare och en server som lagrar programvaran för nedladdning.
Det är i ljuset av dessa problem som man ska se sanktionerna mot Ryssland och de fruktansvärda konsekvenser de kommer att få för den ryska ekonomin. Denna är oerhört outvecklad för ett i-land. Man producerar till allra största delen mycket osofistikerade produkter som olja, naturgas, mineraler, vete och liknande. Det allra mesta köper man från utlandet, antingen färdigt eller i form av komponenter som sedan sätts samman i Ryssland. Obalansen visar sig tydligt i veckans illustration i Dagens Industri där nästan alla länder i EU har betydande handelsöverskott mot Ryssland.
Putin har försökt att få regionerna och företagen att öka sin självförsörjning och tillverka enbart med inhemska komponenter men enligt uppgift har detta, inte minst pga den enorma korruptionen och den inneboende inkompetensen i en maffiastat styrd av Putin och hans gamla vänner från KGB, inte lyckats alls. Det räcker ofta med att en enda del saknas för att en avancerad produkt, oavsett om det handlar om vapen, bilar eller servrar, inte ska kunna produceras. Alls.
Ett dråpligt exempel på Rysslands oförmåga att producera inhemska produkter på någon högra nivå är guvernören Svetlana Orlova som fick en utmärkelse för att hon fått en lokal traktorfabrik att tillverka en ”helrysk” traktor (АНТ 4135F) som i själv verket var till hundra procent en tjeckisk traktor som skickades komplett i delar som sedan monterades ihop i Ryssland…
Den ryska industrin är alltså helt beroende av import av komponenter och andra råvaror, vissa av dessa kan säkert köpas från Kina och några andra länder utan moral men det allra mesta kommer inte att kunna köpas alls så länge sanktionerna ligger varför den ryska ekonomin kommer att ta enorm skada. Hand i hand med detta kommer den ryska befolkningen att lida brist på det mesta ganska snart. Hittills har mest rapporterats om bristen på socker men butikshyllorna kommer förstås bara att bli tommare och tommare ju längre tiden går. Back in the USSR…