Det var en väldigt positiv Jon Hillgren jag pratade med som nu på morgonen släppt rapporten för första halvåret. För att börja i fel ände så avslutade jag samtalet med att fråga om det är någonting som inte går bra just nu… (svaret var nej).
Efter ett 2019 som stod still omsättningsmässigt från 2018 på runt 25 miljoner kronor, delvis beroende på att man börjat sälja via distributören Altia på de flesta marknader varför intäkten per flaska sjunkit, och ett 2020 som även det låg på denna nivå, nu på grund av Covid, så har försäljningen tagit rejäl fart under första halvåret med en uppgång på magnifika 59 % mot året innan. Från elva miljoner kronor till 17,6 i år.
Det roliga slutar inte där eftersom gintillverkning är en väldigt skalbar verksamhet. Endast råvarorna är direkt korrelerade med omsättningen och mycket riktigt utgör dessa fortsatt 19 % av omsättningen detta halvår. Övriga externa kostnader sjunker från 26 % av nettoomsättningen till 13 %. Personalkostnaderna sjunker från 29 % till 22 %. Även av- och nedskrivningarna sjunker fint från 4,7 % till 3,9 %.
Sammantaget ger detta en rörelsemarginal räknad på nettoomsättningen på imponerande 47 %, upp från 29 % förra året. Vinstmarginalen landade på 38 %, upp från 22 % … Vinsten efter skatt ökade från 2,5 miljoner till 6,6 eller ungefär lika mycket man tjänade på hela 2020. En ökning på 168 % från i fjol våras.
I balansräkningen sticker en ökning på fem miljoner på de långfristiga fordringarna ut, men det är ett lån till det helägda dotterbolaget Hernö Gin Bar som snart öppnar i Stockholm. Kundfordringarna ökar av naturliga skäl med omsättningen men sjunker ändå från 53 % till 49 %. Sammantaget en urstark rapport minst sagt.
Jon kunde även berätta att man nu har fått ett lagakraftvunnet bygglov för Hernö Gin Hotell i Härnösand som snart kommer att börja byggas. Detta kommer dock inte att vara en del av aktiebolaget, men såklart bidra till marknadsföringen och besöksnäringen. Den senare har exploderat under sommaren. Man har nu restaurangen i drift under sommarveckorna liksom baren och caféet. Lunchserveringen har haft ett sådant tryck att man varit tvungen att sluta med a la carte-menyn som tog för mycket tid och istället ha dagens lunch. Man har kört två provningar per dag men eftersom dessa blev fulla snabbt har man fått komplettera med att sälja brickor med de olika sorterna till dem som inte kunnat få plats. Man har även tagit femtio kronor i entré för dem som velat se tillverkningen.
Som alltid har jag önskat att man började lyfta ur besöksnäringen ur omsättningssiffrorna eftersom det är en så annorlunda verksamhet än försäljningen men kommer nog aldrig att bli bönhörd. Viktigt att veta är dock att detta fortfarande trots ökningen är en liten del av det hela, inte minst nu när man sålt för nästan arton miljoner.
Det är ett rätt annorlunda Hernö som kommer ut ur pandemin än det vi hade innan. Förutom den fina intäkts- och vinstökningen har man gått från en mycket modest besöksnäring med endast förbokade visningar och provningar så har man nu alltså en betydligt mer omfattande verksamhet på plats och därtill väldigt goda möjligheter till events och provningar i Stockholm och på sikt paketförsäljning av mat, provning och boende i Härnösand.
Det märktes också att Jon är mycket optimistisk vad gäller deras Stockholms-verksamhet. I och med att de själva driver baren och dess namn så tror jag att det kommer att upplevas som ”äkta vara” av besökarna. Lägg till detta att man kommer att ha en stor bardisk och en provningskällare under samt, förstås, att man förstås huvudsakligen kommer att sälja sin egen produkt med väldigt god marginal.
I regel är hösten och inte minst slutet av året starkare än våren och Jon kunde inte se något skäl att inte tro det i år men ville inte lämna någon prognos.
Ingenting nytt fanns att berätta om en notering mer än att man håller på och undersöker detta. Jag tror att det vore mycket bra för intresset för bolaget och för att öka antalet ägare. Jag tror också att det kommer inom en inte alltför lång tid.