Mina två innehav Netflix och LVMH har rapporterat. I kort lämnade Netflix en bra rapport men hade oväntat svagt nettointag av abonnenter i första kvartalet. LVMH fortsätter att ta sig tillbaka efter pandemin med precis som under hösten mycket övertygande tillväxt.
Det franska konglomeratet visade återigen att deras affärsmodell är intakt i det fall någon tvivlade. Som alltid presenterades siffrorna dessutom på ett neutralt och rättvist sätt, även med skillnaden mot året innan Covid, alltså från Q1 2019, se nedan. För vinsten superviktiga Fashion & Leather goods växer mycket fint, oavsett om man tittar på Q/Q, Y/Y eller sedan 2019. (LVMH rapporterar endast omsättningen på våren och hösten.)
Igår meddelade LVMH att man för första gången sedan 2016 kommer att börja återköpa aktier. Maximalt tio procent av utestående kan köpas fram till november 2022. Som förra gången angav man ett maxpris på 940 euro, vilket är nästan 50 % högre än vad aktien handlas till idag. Detta var förstås med en slug baktanke om att ge marknaden en indikation om vad man själv anser vara rimlig kurs, väl i linje med den gamle räven Bernard Arnaults stil. Förra gången var maxpriset 300 euro, vilket då var dubbelt så högt som aktien handlades.
Som alltid blir det mycket kommentarer när Netflix lämnar en svag abonnenttillväxt vilket brukar ske ung. en gång per år och inte sällan i anda kvartalet då folk har annat för sig. Förra året var dock som bekant inte som vanligt och då drämde man till med dubbelt vad analytikerna och bolaget självt hade guidat. Starka siffror därefter har nu skapat en situation där man redan tagit en del av de nya abonnenter som man annars skulle ha tecknat nu. Van vid att Q2 som sagt är svagare, men säkert också för att nu ”underpromise and overdeliver”, guidade man bara en miljon netto nya prenumeranter, vilket inte direkt gjorde marknaden gladare och aktien föll mer än 7 % dagen efter rapport.
Omsättningen ökade med 24 % men det trevligaste var att bruttomarginalen landade på 27,4 %. Detta är rekord, mer än två procentenheter högre än rekordkvartalet Q2 2020 och ett jättehopp sedan förra kvartalets 14,4 %. Vinsten sköt förstås iväg och landade på 1,7 miljarder dollar, vilket var 139 % högre än för ett år sedan.
Det verkar på alla sätt som att Netflix är på väg rejält uppåt lönsamhetsmässigt. Att vissa produktioner pausats påverkar förstås men trenden är mycket tydlig. Man har nu 210 miljoner abonnenter i nästan 200 länder och territorier. Förutom USA och Kanada har man nått djup penetration i de länder (Norden, UK m.fl.) där man valde att starta sin expansion. I massor av andra länder går bredbands- och höghastighetmobildatatrafikens utbyggnad mycket snabbt och det är uppenbart att man kommer att kunna växa väldigt fint där i många år framåt.
Denna tillväxt kommer att stärka marginalerna hela tiden eftersom kostnaderna för innehållet slås ut på alltfler kunder, alltså precis det vi nu börjar se i siffrorna. Jag är nöjd ägare sedan många år och liksom med LVMH känner jag mig mer säker på investeringen än någonsin tidigare. Veckans serierek (åtta delar, bygger på en verklig händelse) hittar du nedan 🙂