Hernö Gin, som jag äger sedan 2017, meddelade igår att man skall göra en nyemission om fem och en halv miljoner kronor i syfte att etablera en eventlokal i centrala Stockholm och sprida aktieägandet från dagens 2200 ägare inför en ”eventuell” börsnotering. Man berättade också att man kommer att vara del i att bygga ett varumärkesbyggande hotell i Härnösand i syfte att fortsätta bygga på sitt tema Höga Kusten-Hernö Gin.
Jag tycker det är utmärkt att man etablerar närvaro i Stockholm. Att någonting drivs i det egna bolagets regi är en urgammal strategi som ofta lyckas mycket väl eftersom det ger ett äkta och genuint intryck jämfört med när någon annan kör ett koncept åt någon. Väl genomfört kommer folk att gå dit i syfte att besöka och ta del av Hernö, inte framförallt för att dricka ginen vilket man ju kan göra lite överallt.
Jag har frågat VD Jon Hillgren om satsningen på hotellverksamhet och han berättade att man går in med tio miljoner själva vilket är en liten del av den totala budgeten som i övrigt täcks av ”lokala företagare och eldsjälar”. Han ser ingen risk i denna satsning och är säker på att hotellet kommer att gå med vinst. Jag har ingen möjlighet att bedöma detta men det är såklart utmärkt för brandingen lokalt och praktiskt för Hernös besöksnäring som växer väldigt snabbt om tillresta och förbipasserande besökare kan både besöka destilleriet och bo där. Insatsen betalas ur egen kassa så man fortsätter sin policy att inte ta lån överhuvudtaget.
Jag besökte av en händelse Härnösand i somras med Silja Line efter att vår ursprungliga resa till Helsingfors hade ställts in pga covid och rederiet hade lett om trafiken till Höga Kusten inklusive besök i staden. Hernö hade som alltid passat på skickligt med egen ambassadör i taxfreen som pratade och bjöd på smakprov. Intresset var mycket stort ombord och är ett utmärkt exempel på Hernös skicklighet i att hitta tillfällen att sälja både produkten och sig själva. Detta gör också att jag tror att man vet vad man gör när man väljer att vara del i hotellet.
Vad gäller nyemissionen är det egentligen inte så mycket att säga. Den är precis som de 2017 och 2018 mycket liten. Endast hundratusen nya aktier (det finns idag 9,3 miljoner utestående aktier) vilket ger en procents utspädning. Priset på 55 kr aktien har vissa tyckt varit högt (PE runt 80) men måste också ställas mot att man i och med expansionen får en större verksamhet och framförallt mot att resultatet pressats av covid i år.
Man lämnade också en Q3-rapport (närmar ger man bara H1 och års-) som var trevlig läsning efter att man som sagt drabbats hårt av covid och visade att man nu var tillbaka på förra årets omsättning efter att ha legat 15 % under första halvåret 2019 efter väldigt svag export och gränshandel pga covid. Jon berättade att han tror att man kommer att slå förra årets resultat på helåretvilketförstås givet förutsättningarna vore väldigt starkt.
Jon påpekar dock det kanske uppenbara att man behöver få fart på exporten och den mycket lukrativa gränshandeln för att kunna nå sina mål kommande år. Detta inte minst eftersom man nu har beställt ytterligare en panna och med den kommer att kunna mångdubbla produktionen till 800 000 flaskor per år.
Man kan inte direkt klaga på bolagets ambitionsnivå. Samtidigt spänner man såklart strängen en hel del när man breddar verksamheten. Lyckas man så kan man dock säkert se fram emot en mycket fin framtid där Hernö, förhoppningsvis då dessutom med egen försäljning på plats, är etablerat som ett turistmål och välbekant begrepp inte bara i den alltmer populära Höga Kusten utan även i huvudstaden.