Hernö släppte i morse sin halvårsrapport och jag fick som vanligt en kortare pratstund med VD och grundaren Jon Hillgren. Denna gång om ett ovanligt halvår med både svårigheter och framgångar.
Hernö har under våren och sommaren berättat om sina utmaningar under epidemin med nästan obefintlig gränsförsäljning (-80 %) och en riktigt tuff exportmarknad (-63 %). Efter en stark start på året slog epidemin till och sedan blev ingenting som det brukar vilket har påverkat försäljningen som är ned med 13 % i kronor mot H1 2019 och 11 % räknat i flaskor. Själv hade jag trott på betydligt svagare försäljning.
Räddningen när exporten och gränshandeln rasade tillsammans med svensk pub- och restaurangförsäljning var den mycket fina försäljningen på Systembolaget. Totalt ökade försäljningen på Hernös hemmamarknad (totalt alla kanaler) med 18 %. Jon lyfter fram flera faktorer för detta. Dels har svenskar precis som andra nationaliteter köpt mer av lokala produkter istället för importerade. Dels har nedgången i gränshandeln förstås betytt att svenskar har handlat på Systemet mer.
En stor överraskning för alla, även Jon och Hernö var dock den stora succé som vårens nyhet Pink BTL Gin har blivit. När jag pratade med VD efter årsrapporten för 2019 släppts i slutet av februari så berättade han att man planerat att göra ”någonting” tillfälligt med tema ”pink gin” men så långt från de sliskiga och söta varianter som släppts på senare år som det var möjligt att komma.
Resultatet blev utan tvekan väldigt lyckat med en svag nyans av somriga bär i smaken i kombination med kraftig enbärsdominans. Den släpptes som sagt som en tillfällig produkt på ett mindre antal systembutiker men sålde slut på nolltid och i takt med att marknaden inte kunde få nog av nyheten hur mycket de än producerade så bestämde Hernö att införa produkten i sitt standardsortiment. Den säljs idag på drygt 120 butiker tack vare stor lokal efterfrågan i dessa butiker och kommer rån i vår att ingå i Systemets fasta sortiment.
Efter att ha byggt ut verksamheten med ett nytt besökscenter (m.m.) under hösten och vintern var målet att ta emot 10 000 besökare i år mot ett par tusen i fjol. Våren blev förstås inte alls vad man hoppats då man blev tvungen ställa in alla provningar m.m. efter att restriktionerna kom i mars men man lyckades boka om de flesta till hösten och även om sommarcaféet inte kunde öppna så är man nu i full gång med provningar och bokade besök även om antalet besökare måste hållas under 50 per gång.
Jon säger att intresset att besöka Hernö, framförallt från personer utanför Härnösandsområdet är väldigt starkt idag. Det är också dessa personer som man vill nå eftersom de bidrar till att sprida ”budskapet” till människor långt bortom den egna regionen. På min fråga huruvida de många nya svenska ginmärken som har startats påverkar Hernö är han lika bestämd. Hernös position som ”den svenska ginen” är inte hotad på något sätt. Snarare blir den bara starkare med tiden. Hernö står för den stora majoriteten av svensk ginförsäljning både på Systembolaget och inom restaurangnäringen. Ingen annan tillverkare av premiumgin är ens i närheten.
Eftersom Hernös affär har stora skalfördelar slår dessa åt båda hållen. Om försäljningen sjunker så påverkas resultatet mer än försäljningsnedgången och tvärtom. Tretton procents omsättningsminskning gav en nedgång i resultatet före skatt på 27 %. Som VD skriver i rapporten har man dock återkommit till mer normal försäljning i juni. Man har också fått bidrag i form av permitteringsstöd då personalen gick ned på lägre arbetstid under våren.
Balansräkningen har inte förändrats så mycket mot tidigare mer än att Pågående investeringar nu har blivit en mer än dubblering av Byggnader och mark. En viss ökning av leverantörsfordringarna är det enda som sticker ut negativt. Kassa och bank är i princip oförändrad på drygt sex miljoner vilket tillsammans med frånvaron av långfristiga skulder känna väldigt betryggande.
Jag tycker att Hernö har ridit ut stormen på ett fantastiskt sätt givet allt som kunde ha gått illa under pandemin och är glad att vara långsiktig aktieägare i bolaget. Nu på fjärde året. I och med att gränshandeln öppnar sakta men säkert och restaurangnäringen, som enligt Jon i princip stoppade alla inköp av spritdrycker och levde på sina existerande lager det senaste halvåret, åter börjar köpa känns det upplagt för en stark höst för Hernö. Kan man även återställa och sedan fortsätta att öka sin export med hjälp av ständigt nya utmärkelser i internationella tävlingar, vilket har varit fortsatt oförminskat under hela våren och sommaren, ser framtiden minst sagt ljus ut igen för Hernö Gin.