Både Apple och LVMH har tydligt marknadens förtroende att rida ut dagens situation utan bestående men. Det är bara att titta hur deras respektive aktier har repat sig trots att båda företagens redan i sina första kvartal tydligt drabbats av effekterna av epidemin. En annan likhet är dock att båda bolagen har en betydande andel försäljning över disk vilket varit föga lämpligt när de allra flesta av deras marknader stängde alla icke-nödvändiga butiker under månader när smittan härjade som värst.
LVMH rapporterade sitt andra kvartal i måndags kväll och Apple igår. LVMH:s rapport sänkte aktien med flera procent dagen efter och kräftgången har fortsatt i veckan, men jag tycker tvärtom att den var godkänd givet de stora störningarna. Å andra sidan hade jag befarat att man skulle göra förlust på gruppnivå så mina förväntningar var väl inte alltför höga. Analytikerna räknade dock med bättre resultat.
Ledningen var nöjd med hur man lyckats ställa om verksamheten men få företag utanför resebranschen har drabbats så hårt av att all turism stoppades under en längre tid, både pga utebliven lyxturism/shoppingturism och taxfree. Man betonade också att man i juni såg betydande förbättringar.
Dock är LVMH lite speciella som inte lämnar vinstsiffrorna vid Q1 och Q3 så vi vet ju endast hur halvåret gick, vinsten sjönk 84 %, med och andra kvartalet var förstås mycket sämre än det första resultatmässigt precis som intäktsmässigt där omsättningen föll med 15 % i första kvartalet men med 38 % i det andra (-27 % för halvåret). Investerande i LVMH är dock något som man gör extremt långsiktigt och även om jag har minskat mitt innehav under krisen så sitter jag kvar och kommer säkert att öka igen när vi vet mer om hur länge pandemin kommer att påverka resor och handel på det sätt som den fortfarande gör.
Apple slog däremot alla förväntningar när man rapporterade sitt andra kvartal igår kväll med intäkter som ökade med 11 % och vinst med 18 % från samma kvartal i fjol. Den helt dominerande anledningen till det under förutsättningarna betydligt bättre resultatet än vad analytikerna trodde var iPhone. Detta tack vare att många valde att handla online och att man släppt en ny version av iPhone SE under kvartalet sålde för fyra miljarder mer än analytikernas ”konsensus” hade räknat med.
Apple sålde dock mycket bra över hela linjen, inte minst Mac som slog nytt rekord och iPad, sannolikt för att många som jobbat hemifrån velat uppgradera sin ”utrustning”, liksom Services och Wearables. Dock var det iPhone som stack ut eftersom man som sagt befarat att denna viktiga kategori skulle drabbas så hårt. Aktien tog ett glädjeskutt i efterhanden och man meddelade också att an kommer att genomföra en split 4:1.
En intressant skillnad är den avgörande orsaken till att Apple klarat att dra ned kostnaderna mycket bättre än LVMH under pandemin är att medan Apple har all sin tillverkning utlagd på legotillverkning så tillverkar LVMH mer eller mindre allt själva. Framförallt de Vuitton-produkter som står för halva företagets vinst tillverkas förstås i egen regi samt all champagne och annan dryck. Detta gjorde att man satt med stora kostnader som Apple slapp när de helt enkelt drog ner på beställningarna under kvartalet.
Att tillverka själva är dock en nödvändighet för LVMH då det är en stor del av ”grejen”. Vuitton skulle förlora en hel del av sin lyskraft och sannolikt kvalitetskänsla om man lade ut tillverkningen till Kina eller annan lågkostnadsproduktion istället för att själva genom lärlingssystem utbilda personal som ofta stannar hela sitt arbetsliv och är experter på sina produkter. Över tid lönar det sig även kostnadsmässigt men just nu blev det orsaken till att vinsten sjönk mycket mer än intäkterna för LVMH medan det var tvärtom för Apple.